Terespol jest to miasto w województwie lubelskim oddalone o 40 km od Białej Podlaskiej.
A więc pozostaje postawić pytanie, kiedy most został zniszczony? Podczas I wojny światowej, przez wycofujących się Rosjan z twierdzy?
Wiele by wskazywało, że jest to jakaś rozpoczęta i niedokończona inwestycja, a przemawiają za tym następujące drobne szczegóły: most niemal wbijałby się w wysokie nasypy umocnień na „Wyspie Lotniczej”, brak połączenia drogowego z usypanym nasypem pod drogę, również brak takiego samego połączenia drogowego po drugiej stronie odnogi rzeki.
Może gdzieś w jakiś archiwach, (do których nie mam dostępu) na Białorusi lub w Rosji jest odpowiedź na to pytanie, ale czy się kiedyś tego dowiemy?
Jadąc ulicą Wspólną w Terespolu docieramy niemal do samej granicy z Białorusią, tu skręcamy w prawo i dojeżdżamy do żelbetonowych konstrukcji mostowych filarów.
Niby nic szczególnego, ale sprawa jest o tyle dziwna, że przeglądając wiele map z różnych okresów istnienia Twierdzy Brzeskiej, znalazłem na nich wszystkie istniejące mosty, prócz tego jednego. Również jak do tej pory nigdzie nie natrafiłem na żadną pisaną, choćby krótką wzmiankę na temat tego mostu, gdzie inne mosty są opisane w wielu źródłach.
Patrząc na zdjęcie satelitarne ( Link do zdjęcia ) z łatwością dostrzeżemy długi ziemny nasyp ( o długości około 200 metrów ), usypany pod drogę wiodącą do tego mostu oraz ujrzymy zachowane filary mostowe, co ciekawe taki sam widok możemy ujrzeć na archiwalnych zdjęciach lotniczych wykonanych przez pilotów Luftwaffe z okresu II wojny światowej.
Zdjęcie lotnicze wykonane w 1940 roku.
A więc pozostaje postawić pytanie, kiedy most został zniszczony? Podczas I wojny światowej, przez wycofujących się Rosjan z twierdzy?
Czy może podczas II wojny światowej podczas działań obronnych w 1939 roku.
I czy rzeczywiście most został zniszczony?
Wiele by wskazywało, że jest to jakaś rozpoczęta i niedokończona inwestycja, a przemawiają za tym następujące drobne szczegóły: most niemal wbijałby się w wysokie nasypy umocnień na „Wyspie Lotniczej”, brak połączenia drogowego z usypanym nasypem pod drogę, również brak takiego samego połączenia drogowego po drugiej stronie odnogi rzeki.
Pozostaje również zadać jeszcze następujące pytania:, Kto rozpoczął budowę tego mostu i kiedy? Jak również, po co, zaczęto go budować skoro w pobliżu były dwa inne mosty?
Żelbetonowa konstrukcja mostu wskazywałaby, że jest to dzieło wykonane w XX wieku.
Sposób wykonania moim zdaniem wskazywałby na Rosjan.
Może gdzieś w jakiś archiwach, (do których nie mam dostępu) na Białorusi lub w Rosji jest odpowiedź na to pytanie, ale czy się kiedyś tego dowiemy?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz